FILMY UNARCLUBU V KINĚ SVĚT


SOBOTA 27. ZÁŘÍ

Minimaratón, který představí průřez filmovou tvorbou Unarclubu je rozdělen do pěti oddílů. První s názvem "...že moj program maximum" uvádí krátké filmy z let 1988-1992, tedy to nejstarší, naplněné tlačenkou absurdního humoru. Po dvou hodinách naváže pelmel hudebně-dramatický s nemnoha klipy k písním několika unarských hudebních těles a dokumentem o cestě DD Beruška, příznačně pod střešním názvem "...a s málem být pak spokojen".
Samostatné místo si v programu vydobila Bajesta Gumbrina, film, který měl v Hranicích premiéru 7. května 1993, film, který tvůrci považují za první "zralý". A na to naváže HLAVNÍ PROGRAM, který v hranické premiéře představí další dva "velké" filmy, abysme měli možnost projít se na plátně po tom nejlepším, co Unarclub pro video vytvořil. Závěrečný "Film na dobrou noc" je pak symbolickou pozvánkou k některému příštímu promítání, které představí to nejnovější z Unarfilmu, to, na co dnes nezbyl čas a co teprve vzniká.


14:00 - 16:00 h "...ŽE MOJ PROGRAM: MAXIMUM"

ZÁCHOD
Plazící se muž (Petr Marek), hledající záchodový papír, najde časopis, běží do latríny a dveře se zavřou. Námět, scénář: Petr Marek, Jiří Nezhyba, kamera: Jiří Nezhyba, režie: Petr Marek. (1988, 12 sec)

REKLAMA UC
Mladý lepič plakátů pije vodu, jiný jde po ulici a brzy tančí. Do toho metaři, muž letí na koštěti. Následuje přenos hodiny chemie, dobrý koncert a umělecká parafráze zásahu pořádkových "sil" na Národní třídě 17. listopadu 1989.
(1990, 2 min)

NEZHYBOS
Skupina netradičních přátel (Libor Hanuš, Pavel Martínek, Petr Marek) pořádá hon. Cestou potkají nešťastně zamilovaného (Jiří Nebeský) a u jezera pod drobnohledem bonvivána (Jiří Nezhyba) se koupou.
(1990, 7 min)

VIRTUOZ
Dokumentární snímek, zachycující den jednoho klasického kytaristy a také člověka se zajímavým názorem na svět. V průběhu zazní přednes tří klasických děl. V hlavní dvojroli Libor Hanuš. Kamera a režie: P. Marek.
(1990, 16 min)

PŘISTÁNÍ
První film zařazený do pomyslného Zlatého fondu Unarfilmu. Sci-fi (J. Nezhyba) nás zavádí do pokoje na planetě, kam přistávají vědečtí pracovníci. Je zde i mimozemšťan (L. Hanuš). Odhalení vede k rozmíšce a přichází mlha, na jejímž závěru stojíme tváří v tvář vraždě a nakonec i mimozemšťanovi. A do toho všeho výkřik!
(1990, 8 min)

PŘEPADENÍ
Gangsteři přijíždějí vyzbrojeni za Jackem a žádají vysvětlení staré záležitosti. Mezi nimi vyniká šéf Jack Schmidt. Toho Jack v sebeobraně praští periskopem (ze kterého se na závěr i střílí), kterým ze střechy domu úspěšně vysílá žádost o pomoc karatistů (Filip Nebeský, Jakub Nebeský). To je boj! Potom bitva a nakonec Schmidt využije vůdcovství k vítězství (i nad svými).
(1990, 6 min)

KAREL
Německý skřítek hostí nenadálou návštěvu tří domácích. "Váš syn chodí s mojí dcerou!", zní první obvinění. První šálek kávy se stává záminkou k další rozepři, ustící v novou návštěvu. Tentokrát jde o čaj a skřítek se už skutečně objeví za zvuku hudby Wolfgang Amadea Mozarta. A z návštěvníka se stává host, domácí se ocitá relativně na návštěvě.
(1990, 9 min)

U BABIČKY
Donedávna zaneprázdněný agronom (Nezhyba) přijde naštívit přítele (Hanuš), nadšeného pornovideoamatéra. Rozhovor se brzy stočí k prohlídce bytu, v zrcadle se objevuje anděl s kamerou a reflektorem a rozesměje se, mizí, ale spatří se v jiném zrcadle na dveřích a zmizí. Tragická nehoda, na kterou si oba vzpomenou vyhodí agronoma z bytu. Záhy zvoní druhá návštěva, tentokrát je to spolupracovník (Marek) s příslibem nových záběrů. Urazí ho tím, kde včera byl.
(1990, 5 min)

VEČÍREK
Feérický hudební horror ze světa tajemných upírů, maskovaných za přátele. Libor Hanuš září štěstím, že může v tomto filmu hrát. Po partičce karbanu se přejedí, jsou chvilku v televizi (Silvestr) a potom zhasne světlo. Upír na obraze se nehýbá a strach, který mezi upíry vznikne dožene jednoho z nich až do výtahu (telefonní budka). Hudba: Michael Kocáb.
(1991, 10 min)

TŘETÍ DEN
Satirický film vznikl ve spolupráci s hranickými ochotníky. Otec (Bohuslav Štěpán) šokuje svou rodinu v den výročí svými novými nápady. Aby nebylo prozrazeno mnoho, stačí naznačit: Petr Budži B. jako zprostředkovatel. Ke všemu má "dobré" připomínky rodinné dítě a stejná babička i matka. Zlepšovací návrh pak koupi zabrání a umožňuje otevřený konec - nejhorší variantu.
(1991, 8 min)

AMERICKÉ STRAŠIDLO
Volné pokračování herectví pana Hanuše z filmu Večírek, přepis novely R. Tasse Poltergeist. U Bergů je dnes veselo, proto ta návštěva s hranatým obličejem. V bytě jsou však jisté úkazy (létají láhve od piva, někdo plive dýňová semínka, květiny rostou úžasnou rychlostí, sošky se ztrácejí, někdo se vydává za obraz), které souvisejí s příchodem a odletem nalíčeného komika z USA. Smrtící čajník a původní hudba skupiny The Scalders.
(1992, 12 min)

PŘEPADENÍ 2
Druhý díl příhod dnes již směšného gangu Jacka Schmidta v honičce za ztraceným (nepravým) safírem "Zafírem". Dozvídáme se jak je možné oživit zesnulé postavy pomocí prostředku retrospektivy. S novým hrdinou nové komplikace. Exteriéry, v nichž bylo natáčeno dnes již neexistují a bude proto těžké je divákovi oživit.
(1992, 20 min)

SOKOVÉ
Taneční film z atraktivního uměleckého prostředí výstavní galerie. Alena (z Rožnova) nemiluje (ale flirtuje) ani jednoho z nápadníků. Ani Jirku, ani Pedro. Přesto tito dva o ni svedou hlučný boj za zvuku Villy-Lobose a svých cvičených figur litují ve prospěch už jen boje. Pointou je (snad předstíraná) smrt.
(1992, 6 min)

BŘEZEN
Hranický vesničan (Vladimír Fekar) absolvuje čtyřhodinovou cestu do Prahy, spolu s jinými lidmi, z nichž někteří v něm vybudují (pomocí náznaků i krádeže třiceti tisíc) pocit, že se tam "zapíše" jako morálně ne nejčistší. Paralelní hry ve třech nesouvisejících coupé vyprovokují Michala Hegera k roli zločince.
(1992, 11 min)

HYNEK POLÁK: MÉ MĚSTO
Vzpomínkový pořad zakladatele Hranic, prokládaný komickými vstupy (Nebeský, Marek, Černý Mág). Na jednom místě zakončeno spontánním rozhovorem dvojice žen. V postavě Dívky tentokrát Milda Kreutzová (FC UC). Fragmenty pořadu byly později zasazeny do metrážního filmu Bajesta Gumbrina.
(1992, 13 min)

FRANZ KAFKA: PROMĚNA
Film inspirovaný přepisem povídky o tom, jak pan Řehoř Samsa (Nezhyba) se jednoho rána probudí sněden obrovským hmyzem! Herecký koncert jednoho herce za použití jednoho triku, který bude těžké pochopit, a který vám dnes už nikdo neudělá.
(1992, 9 sec)

FRANZ KAFKA: ZÁMEK
Pokračování práce na přepisu Proměny, tentokrát pod názvem Zámek. Je to již zcela recesní kousek, kde hlavním vtipem je záměna výrazu zámek (jako budova) za zámek (jako ve dveřích). Atmosféra filmu je dobrá, herecké výkony poprvé konečně civilní, takové, jak je nejlépe známe z filmů jako 240 minut v Solingenu.
(1992, 3 min)


HUDEBNÍ VIDEOKLIPY:

THE SCALDERS: LEV (2 min)
THE SCALDERS: KOBEREC (3 min)
Vzpomínka na hudební skupinu (Nezhyba - bicí, Marek - kytara), která v rozmezí let 1988 - 1991 působila a natočila osm bytových písňových kolekcí.

DOKTOR & DEMENT: JERZY PLAZEWSKI (3 min)
DOKTOR & DEMENT: LÁSKA (3 min)
Dvě skladby undergroundového dua (Marek - Nebeský) z jeho prvního, také silného, tvůrčího období. Období vydání Chobotnice na kraji města.



16:00 - 17:00 h "...A S MÁLEM BÝT PAK SPOKOJEN"


HUDEBNÍ VIDEOKLIPY:

KRÁLÍČEK: ZÁCHODEM PROCHÁZÍ ZPĚV
KRÁLÍČEK: TOTALITA
Z tvorby sólového umělce, který prošel hudebními skupinami The Scalders, Doktor & Dement, Bastard, Unarclub...

ŽBUBÍBUP
Klipový film Zpěváka hr. Grošáka k albu Černý kůň. Sedm skladeb: A kolem, Černý kůň, Na přání, Orchestrion Jirka, Paparalla, Zamilovaná vygumovaná, Zloba.
(1994, 30 min)

KTERÉ SVÉ
V dokumentárním snímku provázíme herce divadla Beruška na jejich alternativním zájezdu Hranice - Písek - Praha - Hranice, který se uskutečnil 3. - 5.června 1994: Znalci v oboru, jsou tři. Všichni mají svůj humor. To by ostatně nebylo nic divného, kdyby se jednalo o tři humoristy. V tomto případě se však jedná o muže. Ti mají vtipy pochopitelně umělé, ale ke svému způsobu žertu je velmi potřebují. Můžeme vidět mnoho neodolatelných skutečností. Můžeme vidět předvádění divadelních oblastí humorem a legrací. Smutek vzrušuje sám sebe. To je vždy zajímavé podívání. Pak přijde herec s hercem a my čekáme, jak jej zvládnou. Samozřejmě dobře. V další sekvenci zase dva herci (jiní herci) předvádějí, jak mají smutné a ošklivé "málo veselé historky". Jsou vybaveni i technickými prostředky a speciálními přístroji. Přesvědčte se, že umějí využít všech názorů ve svém čele. A pustíme-li si právě toto divadlo, přijdeme ihned do nejlepšího. Řada scén inspiruje, řada pobaví, řada poučí. Představme si například, jak Zelený (Nezhyba)na stole deklamuje a oba (Králíček i Grošák) není vidět. Další scény si ani představit nedokážeme.
Hrají: Alena Bjačková, Michal Jendrulek, Kateřina Malenovská, Petr Marek, Jiří J.K.Nebeský, Jiří Y.H. Nezhyba, Petr Váša, Renata Vinklerová a další.
(1994, 30 min)


17:00 - 18:00 h BAJESTA GUMBRINA
První celovečerní snímek postpopulárního Unarclubu. Složitá struktura vyprávění ve třech zdánlivě nesoucisejících dějových rovinách řadí toto dílo mezi filmy, u nichž jedno shlédnutí nestačí. Jednotlivé nitky opravdu silného příběhu, plného symbolických postav, metaforizovaných událostí i vtipných gagů (s frekvencí cca deset gagů za minutu jsme dosáhli výsledného počtu přibližně šesti set gagů v celém filmu), se postupně a nenápadně sbíhají:
Halucinace duševně narušeného Gustava Kowalskego (Nezhyba) se ukážou být dílem jeho lékaře (Marek), do hry se dostává drobný zloděj Berg (Hanuš), který při krádeži lékařova auta najde v něm materiály usvědčující doktora z používání nepovolených halucinogenních léků (balarin, ascorutin, kontraspan...). Odhodlá se k vydírání. Psychický stav Gustava se po rozchodu s problematickou dívkou (Eva Ličmanová) rapidně horší, jeho představy už dostávají reálnou podobu, sen se mísí se skutečností. Díky jakémusi "zimnímu snu" si na chvíli uvědomí své nebezpečí a v zoufalství se pokusí o sebevraždu. Zachránit jej může pouze doktor, tomu ale jeho selhání přichází vhod. Nechává jej zemřít a odchází na ples U Fakara vypořádat se s vyděračem, jehož osud je tím také už zpečetěn.
(1993, 55 min)


20:30 - 22:30 h HLAVNÍ PROGRAM

FILM PETRA
Autorský film Petra Marka. Montážnická klauniáda o ztrátě a hledání víry. Film se blíží poetice "Bajesty Gumbriny", je však zdánlivě ještě rozmlženější a probíhá víc v čase než v rytmu. Strukturu lze rozdělit na čtyři části: První je svým způsobem režisérskou předmluvou, naznačující spletitost těsných mezilidských vztahů, nebo nejen mezilidských? V druhé části jsou před divákovými očima "rozkládány karty": Postupně, jeden po druhém, potkáme všechny důležité motivy filmu, aniž by byly dávány do jakýchkoli souvislostí. Třetí část je část iniciační: mladý režisér (Marek) nachází v laboratoři v zimě na parkovišti kotouč s filmem, opatřeným zajímavým nápisem "Petra". Spolu s ním si jej prohlížíme a pohružujeme se do temného koutu srdce, kam muže zavedly životní pochyby, rány, zklamání. A přichází závěrečná část, ve které se dozvídáme vše konkrétní, motivy se spojují, a Bůh přichází pomoci proti expandujícímu Zlu. Je ovšem na našem hrdinovi, aby sám vše napravit pomohl.
(1996, 45 min)

MY LIFE OPODÁL
Černá komedie o přátelství a ničivé síle času. Dvojčata Many (Nezhyba) a Lol (Nebeský) se věnují drobným krádežím, Many již jen rekreačně. To navozuje pocit bezstarostnosti, jakou zažíváme na krásném večírku s krásnými lidmy, které už zítra nepotkáme. A do toho zprvu krásné setkání s filmovým publicistou Zvonem (Marek) - hodinky, které na pomyslné ruce dosud stály někdo natáhl. A čas běží. Zatímco vzniká portrét delikventské dvojky pro televizi, Lol se zamiluje, to sníží jeho imunitu vůči Času a dalšímu návalu nemoci už neodolá. Třetí schůdek do videohrobu mu připraví bratr Many, když rozprodá sbírku veteránů, kterou v dřívějších krásných dobách budovali za nemalých obětí a s velkou radostí.
Faustovský mýtus ožívá v příběhu dvou bratrů, kteří jsou hloupí a z legrace kradou. Přichází Mefistofeles, hrdinové žádají slávu. Dostanou poznání, které jejich svět rozboří.
V dalších rolích: Kateřina Malenovská (Majka), Petra Pavlištíková (Prodavačka), Zdeněk Eliáš (Soused) ad.
(1996, 55 min)


23:00 - 23:30 h FILM NA DOBROU NOC

VŠECHNO NA MARS!
Pocitová montáž, blížíci se poetice strukturálního filmu. Příběh o touze po francouzském ráji, o nálezech nebezpečných věcí a o cestě: Skupina přátel žije na malém městě Hranice na Moravě. Jejich veselé i melancholické jaro! Svět před nevinnýma očima ztrácí sílu, upadá. Všechno jako by mělo z nějakého důvodu, snad z lhostejnosti, přijít vniveč. Pokušení v podobě strašlivého kufříku. Když ale budete chtít, vše dopadne dobře. Vidina života na jihu Francie je to, k čemu se všichni upínají. Nic není nemožné. Film se podobá hudebně-obrazové smršti, která snad do svého víru vtáhne i vás.
(1997, 30 min)