FILM, KTERÝ PODRUHÉ NEUVIDÍTE

FILM, KTERÝ PODRUHÉ NEUVIDÍTE
Díky základní dějové kličce (není ovšem možné prozradit ji těm, kteří se na film teprve chystají), jež divákovi zcela převrátí smysl shlédnutého příběhu, povýšil ŠESTÝ SMYSL z velmi dobře natočeného avšak scénáristicky nepříliš vynalézavého horroru kategorie A, na důležitý film. Nikdy totiž tento film již neuvidíte podruhé. Zkušenost druhého shlédnutí se rovná účasti na zcela jiném příběhu, než který jste sledovali poprvé. Jde to až tak daleko, že většina dějotvorných motivů a dokonce "podstatné", "klíčové" momenty "prvního filmu" se v "druhém filmu" stávají margináliemi! Příběh v příběhu, film ve filmu v té nejabsurdněji "poctivé" podobě - funguje totiž pouze při dvojím shlédnutí. A k tomu navíc: důsledně strukturální filmové dílo. Proto, aby hlavní postava nevybočila z rámce jí pro "skutečný", druhý příběh určeného, musí se dokonale pohybovat jen podle filmových pravidel. Znovu se omlouvám, těm, kteří neviděli, že musejí číst tuto abstrakci, je to však pro jejich divácké dobro. Přesto pro ty, kteří chtějí o překvapení přijít, máme vysvětlení v následujícím odstavci:

Pozn. pro TAMTO - NYNÍ PÍSMO HLAVOU DOLŮ, PROSÍM

Bruce Willis hraje dětského psychiatra, který se setká s chlapcem, jenž je schopen komunikovat s mrtvými. Po počátečním ostychu začne chlapec s lékařem spolupracovat. V závěru filmu ovšem zjistíme, že postava psychiatra byla již v úvodu zabita (!) a sledujeme tak pouť mrtvého, který si svou smrt ještě nestačil uvědomit. Při zpětném uvažování o stavbě filmu zjistíme, že psychiatr po celou dobu svého pátrání kromě chlapce ani jednou nepromluvil s žádnou živou osobou, pouze se s nimi nacházel ve společných prostorách, avšak filmový střih dokázal imitovat pocit "rozpačitého ticha po rozhovoru" (kupříkladu mezi živou matkou chlapce a mrtvým psychiatrem). A především se tak vysvětlí nejsilnější emocionální rovina filmu - domělé "odumírání lásky" mezi lékařem a jeho manželkou. Jejich společná "tichá domácnost" je totiž již pouze smutným domovem osamělé ženy.

Pozn. pro TAMTO - KONEC PÍSMA HLAVOU DOLŮ, PROSÍM

Nemůžeme předpokládat žádné přesahy jejího bytí mimo záběr v němž se pohybuje, ani mimo střih, jímž jsme uvrženi do zdánlivých "výseků" jejího života. Tyto momenty jsou ale ve skutečnosti její celou existencí. Antieliptický film.
Shrnuto: Bruce Willis v (zatím) životní roli, filmové médium v (pro Hollywood) nebývalé intenzitě.
Petr Marek