Recenzenti versus minoritní český film 
Jiří Nezhyba, 30. května 
2004
V tomto příspěvku bych se rád zaměřil na některé 
aspekty příspěvků recenzentů nejčtenějších českých deníků a jejich vztahu k 
minoritním českým filmům. Za příklad si vyberu filmy dva, v mnohém si podobné: 
film Jana Němce Jméno kódu Rubín z roku 1996 a film Petra Marka Láska shora z 
roku 2002. Tyto filmy, které šly do kin bez velké reklamy a v páru kopiích, 
používají svébytnou a skutečně málokdy u nás viděnou filmovou řeč, do 
jednoduchého až možná banálního příběhu (který není, jak bývá zvykem, 
středobodem filmu) vměstnávají mnoho nádherných filmových obrazů a metafor. Jsou 
to filmy s osobitým plynutím času, užívající jednoduchých a přitom velice 
efekt(iv)ních filmařských postupů, které po jejich shlédnutí často zanechávají v 
citlivém a otevřením divákovi pocit čehosi mimořádného. Tolik na 
úvod.
Jak dopadly tyto filmy z pohledu recenzentů nejčtenějších českých 
deníků (např. MF Dnes, Lidové noviny, Právo)? Jednoduše katastrofálně. Podle 
recenzentů šlo např. o filmy bez jasného příběhu nebo s příběhem sotva 
postřehnutelným, amatérsky (neprofesionálně) natočené, vyrobené maximálně pro 
úzký okruh blízkých známých, kterým snad může být zřejmé, o co autorovi šlo, 
nicméně pro většinu diváku musí být takový film utrpením, recenzenti se pak 
ptali, proč by takové filmy měly vůbec být k vidění v kinech, vytýkali jim 
absenci „návodu k použití“, fakt, že film diváka nijak nevtáhne, nezaujme apod. 
Recenzenti mají samozřejmě právo vyjádřit svůj názor, tedy nový český 
film patřičně zkritizovat. Ale v případě těchto dvou filmů „něco nehrálo“. Co to 
bylo? Pokud se zaměříme na obvyklou strukturu běžné novinové recenze, bude 
vypadat asi následovně: do kin přichází nový film od toho a toho tvůrce, od 
kterého jsme už mohli vidět např. to a to, ve filmu hrají ten a ten (hvězdy), na 
filmu se dále podíleli (známý scénárista, autor kostýmů), kamera je např. těkavá 
a nervní nebo maluje, hudba film správně pokresluje. Podstatná část článku je 
pak zaměřena na to, o čem je děj filmu. A dejme tomu, že v poslední čtvrtině a 
pětině rozsahu recenze se můžeme dozvědět, že např. na filmu je zajímavé něco a 
něco a je na něm podivné či zkritizováníhodné to a to. Tedy kritická pasáž 
zaujímá pouze minimální část recenze. A tak by to snad mělo i být. Recenze je 
především jistým druhem pozvánky do kina. Potencionální běžný divák se v 
krátkosti dozví o filmu všechny podstatné informace na příjemně malé ploše. 
U citovaných filmů se však drtivá část recenze soustředila na „kritiku“ 
filmu, jak jsme popsal výše. U Němcova filmu se aspoň čtenář dozvěděl, že jej 
natočil kdysi slavný režisér nové vlny a že v něm hraje známý Jan Potměšil, 
který je v něm nasnímán tak, že vypadá, jakoby byl schopen chodit (což víme, že 
bohužel není). U Markova filmu jsme se dočetli pouze, že jej natočil neznámý 
režisér, celý skoro sám, a použil neznámé neherce. Je možná proto v jistém 
smyslu pochopitelné, že když se recenzenti „neměli čeho chytit“ – příběhu, 
slavných jmen a třeba historek z natáčení a film je „neoslovil“, zaměřili se na 
„kritiku“. Uvedené slovo používám záměrně v uvozovkách, neboť recenzenti kritiky 
ve skutečnosti píšou jen málokdy, většina z nich by jejich sepsání ani zřejmě 
nezvládla, protože jim pro uvedenu činnost chybí buď patřičné vzdělání (nemám na 
mysli přímo absolvování patřičného oboru na vysoké škole, ale třeba alespoň 
průměrnou znalost světové filmové historie, zásadních děl z kategorie obecně 
známých až po minoritní žánry a nikoliv jen novinek přicházejících do našich kin 
a tu a tam nějakého toho artového či klubového filmu) a především schopnosti 
podívat se na recenzované dílo alespoň s minimálním kritickým odstupem, nevnímat 
ho pouze stylem „líbí-nelíbí“, snažit se pochopit, co autor svým dílem zamýšlel, 
proč ho natočil právě tak, jak ho natočil.
Pokud recenzent napíše článek 
o novém komerčním americkém trháku stylem pro recenzi běžným a v závěru o něm 
uvede, že jde o film – lépe řečeno, že děj filmu (nebo scénář) je např. 
nepřesvědčivý, hloupý, nevyvážený, ubohý - filmu taková recenze diváků příliš 
neubere. Mnoho lidí na něj přijde tak nebo tak, protože přece na film, ve kterém 
hraje jejich miláček, nemohou nejít. Diváci jsou také masírování drahou 
reklamou, film je nasazen v mnoha kopiích a do multikin apod. Takový film není 
nijak závislý na finančních příjmech z České republiky, často má už dávno 
vyděláno, předtím než k nám vůbec dojde. 
Když něco obdobného napíše 
recenzent o nové českém filmu, „je to v pořádku“, ale přece jen by si měl dávat 
trochu pozor. Proč? Nemyslím si sice, že by recenzenti měli český film 
protežovat – měli by zůstat věrni své úloze a zvát diváky do kina – ale pokud se 
už objeví nový český film (asi tak 20x do roka), recenzent by mohl alespoň 
zohlednit fakt, že tyto filmy (až na výjimky) nelze označit za ryze komerční, 
jakou je drtivá část filmů přicházejících do našich kin, a proto se na ně 
vztahují lehce jiná pravidla.
Pokud se ale jednou za čas stane „malý 
zázrak“ a širokému publiku je nabídnut český film vpravdě minoritní, jako např. 
oba zmiňované filmy, měl by recenzent hodně zbystřit. Jde o událost, o událost 
filmovou a právě že většinou „jen“ filmovou: musíme oželet masivní reklamu, 
spoustu kopií filmu, známé jména v titulcích, klasický děj či způsob jeho 
vyprávění, apod. Takový film svého diváka pracně hledá, protože mu chybí většina 
atributů „běžných“ nebo komerčních filmů. Musíme tedy oželet to, na co jsme 
zvyklí, chtělo by se říci, na co jsou recenzenti zvyklí. V případě těchto dvou 
filmů byli recenzenti zaskočeni, a to natolik, že zřejmě nevěda kudy kam, jak 
film uchopit, o co se v recenzi opřít, zpronevěřili se svému poslání a na filmu 
„nenechali niť suchou“. 
Domnívám se, že svým přístupem cestu těchto děl 
k divákovi značně znesnadnily. Oba filmy oslovily řadu diváků (z těch mála, co 
je mohli vidět), kteří jimi byli potěšeni, unešeni, pokládali je za filmovou 
lahůdku a objev či zážitek roku. Jsem přesvědčen, že u jakkoli kvalitního 
komerčního filmu se s takovými diváckými charakteristikami stěží můžeme setkat. 
Kolik tzv. běžných diváků, kteří se často rozhodují, zda jít na ten či onen 
film, podle recenzí v novinách, tak bylo zbaveno možnosti prožít skutečný 
zážitek? Jak se takoví diváci mohli rozhodnout jít na „naše“ filmy, když se 
namísto vylíčení děje a upozornění na zajímavost filmu a např. to, že jde třeba 
o film náročný, dočetli o tom, jak jsou to filmy špatné, v nichž nehraje nikdo 
známý? Jen náhodou, pokud recenze nečetli. 
Jsem přesvědčen, že 
recenzenti také poškodili mnoho diváků, kterým sebrali možnost vidět jednou za 
čas „něco jiného“. Velice také ublížili autorům a producentům filmů. Ti sice asi 
nemohli čekat, že jejich filmy na sebe vydělají, ale jistě věřili, že si najdou 
svou řádku diváků a se jim vrátí alespoň náklady, což se např. u Markova filmu, 
který stál cca 1,5 milionu korun, mohlo dát předpokládat. Recenzenti tak tyto 
filmy „lehké váhy“ v konkurenci s mnohem „těžšími kalibry“ odsoudili k 
brutálnímu a potupnému „K.O.“, když jim ještě před vstupem do ringu sami 
zasadili těžké podpásové rány. Skutečná kritika nesporné kvality těchto filmů 
sice odhalila, ale bohužel až v situaci, kdy o lístky na opožděné vyhlášení 
morálního vítěze tohoto nerovného souboje nebyl dávno 
zájem.