Další zbytečný experiment přichází na 
filmová plátna
Deníky Bohemia - 
25.11.2002
Nový celovečerní film režiséra a 
scenáristy Petra Marka Láska shora je dalším nízkorozpočtovým dílem, které 
zkouší trpělivost a přizpůsobivost současného diváka. Po reportážně laděných 
Hrách prachu je zde opět snímek, který byl vytvořen doslova na koleni, a který 
se snaží převracet zažité filmové konvence. V obou případech však značně 
pokulhává síla výpovědi. 
Příběh Petra Marka má přitom být co nejupřímnějším 
zachycením jedné obyčejné lásky dvou obyčejných mladých lidí Prokopa a 
Magdaleny. Jejich přímé spojení s protagonisty není pouze záležitostí stejných 
křestních jmen (hrají je Prokop Holoubek a Magdalena Hrubá), ale také míry 
improvizace, která dovoluje propojení postav a herců. Totéž lze říci i o Petru 
Markovi, který zde nevystupuje "pouze" v roli scenáristy, režiséra, kameramana, 
střihače a zvukaře, ale také coby nejlepší kamarád ústředního páru. Svůj 
"herecký" výkon však vystihne hned první věta z jeho úst: "Proboha, já jsem tak 
prkenej!" A totéž se dá říct i o ději, zápletce a formě celého filmu.
Jenom 
málokdo může Markovi vytknout odvahu, s jakou se, vybaven pouze ruční kamerou, 
do projektu vrhnul. Samotná odvaha však diváky do kin nenaláká, a tak se jeho 
Láska shora jeví jako další nadbytečný výkřik české produkce. Příběh je záměrně 
tou nejjednoduší ukázkou lidských citů a emocí, které se nederou na povrch pouze 
díky mladému páru, ale také prostřednictvím "poetických" záběrů na přírodu či 
detaily místa děje.
Vznikla tak nesourodá "hudba obrazu", která neodradí od 
odchodu z kina jenom skutečně trpělivého diváka. Výkony představitelů sice 
nejsou vyloženě křečovité, o jejich podmanivosti a originalitě však nemůže být 
řeč. Nejrušivěji potom působí komentář Petra Marka, který si svou polopatickou 
dovysvětlovací formou chvílemi nezadá ani s "šíleným" Waterloo po 
česku.
Jenom výjimečně vytryskne z této šedivé nudnosti zamýšlená paralela k 
způsobům mezilidské komunikaci a fungování společnosti. Čekat na tyto světlejší 
okamžiky však vyžAduje téměř nadlidské úsilí.
JAKUB LEDERER