CABRIOLET

Marcel Bystroň se mi nejprve představil českou verzí Trierova KRÁLOVSTVÍ s názvem NEMOCNICE NA POKRAJI ZKÁZY. Pominu-li epigonství (vedoucí až k volbě stejného tématu!), zůstává mi pocit typicky televizní sterilností zahubené jemně slibně "alternativní" zábavy s občasnými záchvěvy zajímavého humoru. A jako se (sebeo-)slavný Dán poté vrhnul na hyperintimní filmy s naturální kamerou, tak zřejmě vzniknul i Bystroňův CABRIOLET. Digitální technologií bylo vstoupeno do privátní zóny dvou herců, kterým to neublížilo. Naopak. Herecké výkony, nebo přesněji herecké osobnosti, se staly CABRIOLETU tím nejcennějším. Hravost, spontánnost, krásné ňoumovství i přirozená radost. V tom všem, co vás může okouzlit, zanikne i vykonstruovaný příběh (jehož některé přiznané konstrukce jsou ale naopak velmi zábavné či účinné). Jde o pohledy do tváří, o tón řeči, zámlky, zamračení. Ve chvílích, kdy se kamera věnuje pouze napjaté registraci svých objektů, je vše úžasné. Jakmile se pokusí sama stát objektem, estetizovat, "dělat film", řítí se CABRIOLET do propasti - a platí to o všech "uměleckých složkách": kameraman si neodpustí neodůvodněně efektní úhly pohledu, střihač se nesmyslně dynamicky prostřílí jednoduchou hereckou akcí a zvukař nevydrží nepodpořit "velké významy" různými "jeskyními efekty". Stejně tak i hudba Ivana Krále, která je velmi pěkná, doplatila na nadužívání a neustálé "kolorování" nálad a vytváření umělých atmosfér. Z druhé strany stejně i sám film doplácí na tolik hudby, když v mnohých scénách by ticho bylo víc. Silná místa: každý blízký pohled do tváří hrdinů a vlastně každá chvíle s jejich pobavenou hrou, první rozhovor v parku, "tramvajová modlitba", prázdná Národní. Navíc potěší cinefilská "oprava" beznaděje ze závěrečné lavičkové scény MRTVÝHO BROUKA Pavla Marka (i s "vypůjčenou" herečkou). Shrnuto: silný materiál ke CABRIOLETU doplatil na potřebu "umělecké" manipulace. Každá jeho složka (s výjimkou části práce kamery) by obstála zvlášť: Rád bych se díval na nesestříhané záběry, rád bych poslouchal Králův soundtrack. Tento film by se měl dodávat jako stavebnice.